Spectacolul ”The Birth of Violence”, regizat de Ioana Păun și susținut de Expo Arte, va avea premiera internațională în Franța și Belgia, în cadrul bienalei internaționale Europalia. Spectacolul va fi prezentat pe 22 si 23 noiembrie în Valenciennes, la teatrul Le Phénix Scène Nationale, și pe 18 și 19 decembrie – la Théâtre Les Tanneurs din Bruxelles.
Pentru The Birth of Violence au lucrat artiști din România, Franța și Belgia timp de peste un an, fiecare dintre autori chestionându-și propria poziție cu privire la radicalism și violență. Echipa a lucrat cu zeci de cetățeni din România pentru a înțelege mai bine cum este inhibată și când este legitimată social violența.
Proiectul a pornit de la o invitație a teatrului Le Phénix Scène Nationale și a directorului Romaric Daurier, adresată regizoarei românce Ioana Păun. Scenă națională a Franței, teatrul din Valenciennes a găzduit premierele celor mai importanți artiști din lumea teatrului contemporan, de la argentinianul Rodrigo García, la regizorul elvețian Milo Rau.
O echipă de artiști din România este invitată să pună în discuție un subiect actual în două țări care se confruntă cu radicalizarea propriilor lor tineri și care au fost afectate sever în ultimii ani de terorism. Spectacolul combină, live, medii precum filmul documentar, live art, reprezentarea violenței în cultura pop, elemente de psihoterapie sau informații din arhive media despre atentate comise recent în instituții de cultură.
”Pentru The Birth of Violence, am privit, am citit, am ascultat zeci de povești și stenograme cu teroriști. Am citit studii care încearcă să priceapă ce determină radicalizarea. Am ales un subiect despre care ajung la concluzia că se discută mereu și mereu în aceiași termeni binari. Până și filmele occidentale pe tema asta sunt mai toate la fel, se termină la fel și pun în balanță aceleași valori. Așa că am decis să ne apropiem de radicali prin instrumentele care ne sunt cel mai la îndemână în teatru. Imitarea și empatia. Spectacolul întâmpină dificultatea Vestului civilizat de a se gestiona în momente de destabilizare și refuzul Europei seculare de a empatiza cu cei mai monstruoși dintre noi”, spune Ioana Păun.
Alături de artistul asociat Amine Adjina, regizorii de film Radu Gorgoș și Răzvan Leucea, de artista Ioana Sisea, actrița Pauline Desmet și de compozitorul Sillyconductor, Păun provoacă audiența la o confruntare cu propriile fantezii și instinctualități în situații extreme de revoltă. Publicul însuși ar putea fi luat ostatic, într-o fantezie a unei actrițe care, în ultimele săptămâni, a consumat zilnic filme și documetare despre răpiri și atentate.
Spectacolul explorează resorturile care declanșează violența în fiecare dintre noi și inventariază canalele prin care aceasta s-a strecurat în imaginarul public. Contribuția mass-mediei în construcția și reprezentarea violenței, fascinația și fantasmele societății în fața terorismului, discursurile șefilor statelor cu privire la atacuri au constituit baza tematică a proiectului. Spectatorii și participantii sunt provocați să abandoneze ideea de moralitate ca sistem de opoziții binare (bine-rău, just-injust) și să găsească un mod personal de raportare la teroriști, pentru o înțelegere intuitivă și instinctivă a acestora.
Despre Festivalul Artelor EUROPALIA
Festivalul Artelor EUROPALIA este organizat sub patronajul Familiei Regale a Belgiei, o dată la doi ani, în Belgia și în țări învecinate – Franța, Olanda, Luxemburg, Germania sau Marea Britanie. Cea de-a 27-a ediție a Festivalului EUROPALIA este dedicată României. Institutul Cultural Român este coordonatorul participării României la cea de-a 27 a ediţie a Festivalului EUROPALIA, proiect de anvergură desfășurat în perioada octombrie 2019 – februarie 2020.